Paroxetin og Sertralin

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
jln

Paroxetin og Sertralin

Indlæg af jln » 25 jan 2010 12:09

Hej,

Jeg er netop færdig med at trappe ud af Cipralex, og igang med at trappe op i Sertralin i stedet.

Jeg har så læst at mange herinde har rigtig gode erfaringer med Paroxetin, og vil høre om Paroxetin og Sertralin er det samme rent "virkestof-mæssigt"?

Jeg hører også meget gerne, hvis der er nogle der har prøvet Sertralin, men oplevet bedre virkning med Paroxetin.

Mvh.
JLN

80FIVE

Indlæg af 80FIVE » 25 jan 2010 13:10

Jeg har taget sertralin et par måneder. Virker godt, men i starten var bivirkningerne meget tydelige.

Hvis du kommer fra et andet produkt, er der sikkert ikke lige så mange :)

Det vigtigeste er bare at holde ud den første uge, derefter bliver det bedre. Efter ca. 4 uger havde jeg ingen bivirkninger.

Held og lykke med det

jln

Indlæg af jln » 25 jan 2010 13:43

Hvilke bivirkninger oplevede du...?

80FIVE

Indlæg af 80FIVE » 26 jan 2010 11:51

Stortset samtlige af de ufarlige der er nævnt i indlægssedlen.

MEN jeg startede også "ligepå". Jeg kom ikke fra et andet produkt...

Det kan som sagt godt virke hårdt i starten, men det BLIVER bedre !!
De første 2 nætter var specielt hårde, efter en uge var det kun generende bivirkninger og efter omkring 1 måned var der intet tilbage.

veigitt

Re: Paroxetin og Sertralin

Indlæg af veigitt » 29 sep 2010 19:45

Jeg er os lige startet med Sertralin 50 mg , skulle starte med en halv om dagen og har nået at tage en halv i går og så en halv i dag , gud fri mig vel hvor er jeg skidt tilpas , havde det bedre inden jeg startede med denne pillekur .. nogen som kender til disse symtomer og kan det virkelig være rigtigt at bivirkningerne allerede er der ?? er bare så skidt tilpas har det som om jeg ikke kan holde mit hoved selv og mine arme er tunge som bly , mine ben som gele og jeg ryster over det hele , syntes lydenene lyder værer end de plejer her i huset , ja det er et H.., svimmellignende anfald , ja jeg kunne blive ved , føj hvis det er de piller så hellere min angst og depresion ..

angst101

Indlæg af angst101 » 29 sep 2010 20:29

veigitt skrev:Jeg er os lige startet med Sertralin 50 mg , skulle starte med en halv om dagen og har nået at tage en halv i går og så en halv i dag , gud fri mig vel hvor er jeg skidt tilpas , havde det bedre inden jeg startede med denne pillekur .. nogen som kender til disse symtomer og kan det virkelig være rigtigt at bivirkningerne allerede er der ?? er bare så skidt tilpas har det som om jeg ikke kan holde mit hoved selv og mine arme er tunge som bly , mine ben som gele og jeg ryster over det hele , syntes lydenene lyder værer end de plejer her i huset , ja det er et H.., svimmellignende anfald , ja jeg kunne blive ved , føj hvis det er de piller så hellere min angst og depresion ..
Nu ved jeg ikke om Sertralin har det samme virksomme stof som paroxetin som jeg selv er startet på for 14 dage siden og bevirkningerne her i opstartsfasen kender jeg rigtig godt til. Selv har jeg oplevet kvalme, svimmelhed, kan ikke fokusere/koncentrere, en smule sløret syn, uro, utilpashed, hjertebanken, kan ikke få orgasme mv. Det er dog begyndt at aftag og jeg oplever de fleste kun om morgen/middagen nu, mens aftenen er helt ok. Så mit forslag er at hæng i. Jeg synes dog det er en ret stor dosis du er startet på, selv startede jeg på 10 mg og steg til 20 efter 4 dage, men igen jeg ved ikke om det er det samme medicin :)

veigitt

Indlæg af veigitt » 29 sep 2010 21:17

Okay ja kan godt se det er en høj dosis jeg er startet på så , men det var hvad lægen har skrevet og den skulle trappes op til 50 mg om en uge , tror jeg skal ringe til min læge i morgen , for det her kan ikke passe at jeg skal være så syg , meget værre end min panikangst og depresion , og den skulle jo hjælpe mig med at få det bedre , og et tåleligt liv , men det er jo stik modsat ..

lisette-89

Indlæg af lisette-89 » 01 jan 2011 20:24

Hej :D

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med vægt forøgning og Paroxetin?

guppikongen

Indlæg af guppikongen » 18 mar 2011 16:18

hej med jer herinde.
jeg kan se i skriver at 50 mg er en stor dosis. jeg er nu et år inde i et forløb på sertralin. jeg startede med 50mg og er nu på 200mg, men måske er det derfor jeg af og til har det lidt underligt. jeg har haft lidt vægtforøgelse, ellers er mit værste problem at jeg har fået en elendig hukommelse.
er der nogen der har oplevet noget med at hukommelsen forsvinder må de meget gerne komme med et råd hvis de da har et for er godt nok træt af det.

håber at høre fra nogle af jer

cayman

Indlæg af cayman » 26 mar 2011 10:58

Hejsa.

Jeg er også på sertralin - lige trappet op fra 25 mg til 50 mg. Jeg kan godt nikke genkendende til det med hukommelsestab. Men det hænger muligvis sammen med, at denne medicin (men også Paroxetin) forårsager søvnløshed hos mig - kan simpelthen ikke falde i søvn :( Og som bekendt minus søvn=minus hukommelse.

sataniz

Indlæg af sataniz » 09 maj 2011 13:43

Jeg tager 200 mg om dagen, men kan sgu ikke huske hvordan jeg havde det før jeg startede.

bonfire

Indlæg af bonfire » 07 jul 2011 12:12

Hej ved ikke om du har fundet det svar du søgte.
Jeg har Bordeline, og det er 3 år siden jeg skiftede til Sertralin.

For mig virker de som det skal, jeg har nogle dage bivirkninger iform at mine hænder ryster lidt, men så længe jeg ikke skal lægge "perleplader" går det nok :D
Ellers er der bivirkninger hvis jeg drikker alkohol, og vil helt klart fraråde det i starten. Bliver vildt følelsesladet enten vred eller trist og det lidt noget lort. så pas på med alkoholen.

Ellers er der faktisk kun positive oplevelser med medicinen, min angst forsvandt først efter noget tid, men er stort set væk nu.. den kommer og går engang imellem men det er så sjældent at det ikke længere er styrende i min hverdag og fungerer fuldstændigt "normalt" nu.-dette gjorde jeg ikke inden jeg fik denne medicin

Angst2019

Indlæg af Angst2019 » 16 feb 2019 20:13

Hej

Jeg startede på 50 mg. Sertralin og steg til 100 mg efter 15 dage. Bivirkninger kom på dag et, men virkning kom først efter 3 uger.
Jeg var skræmt til “døde” over bivirkningerne. Jeg blev dobbelt op angst fyldt og så kunne jeg ikke sove om natten.
Til dig/jer der oplever ubehag og ønsker at stoppe, så har min erfaring været, at Sertralin hjælper, men man skal holder ud de første 2-3 uger.
Jeg selv fik noget beroligende (2 stk. Quetiapin) til at sove på, det hjalp mig meget!
Efter 3 uger (100 mg) mærker jeg ingen bivirkninger mere (måske lidt træthed, men det kan også være pga. små børn der vågner om natten;-)

Besvar